Součástí prodeje nemovitosti bez realitní kanceláře je mimo jiné to, že byt či dům budete muset sami zájemci předvést. My Vám teď povíme na co se připravit, aby Vás vůbec nic nevyvedlo z míry.
Máme na mysli fyzickou i psychickou. Při té první pořádně ukliďte, schovejte všechny zbytečnosti, vyvětrejte, rozsviťte a třeba i zapalte vonnou svíčku. Zájemci hledají nový útulný domov, tak jim ho ukažte. Ta druhá část přípravy se týká dokumentů a všetečných otázek zájemců. Připravte si všechny potřebné listiny (viz náš článek KTERÉ DOKUMENTY SI PŘIPRAVIT PŘI PRODEJI NEMOVITOSTI?) a sepište pomyslný seznam otázek, které by mohly zájemce zajímat - jací jsou sousedé, které budoucí opravy bytového domu se chystají, hlučnost, občanská vybavenost…
Toto je náš tajný tip, který udělá dojem na každého potenciálního kupce. Připravte si tzv. balíček výhod, který každému zájemci naservírujete trošku jinak. Jde v něm o to, že si sepíšete výhody vaší nemovitosti pro různé typy zájemců - pro pár důchodců vypíchnete například bezbariérovost bytového domu, pro rodinu s malými dětmi skvělou dostupnost školek a škol, pro single podnikatelku třeba nedaleké fit centrum. Kdo je připraven, není překvapen - to při vedení prohlídky vaší nemovitosti platí dvojnásob.
Nikdy byste neměli zájemcům zatajovat zásadní vady nemovitosti, to by mohlo zavánět budoucím soudním sporem. Ale taky to neznamená, že na ně hned ve dveřích vysypete pytel všeho, co by jim mohlo vadit. Stačí nemlžit a negativní informace říkat v rámci možností optimisticky a vyvažovat je těmi pozitivními.
Mějte na paměti, že kupující posuzuje nemovitost také dle toho, jaký dojem vzbuzuje prodávající - tedy Vy. Zájemce přivítejte pevným stiskem ruky, představte se, pozvěte dál a navoďte milou atmosféru. Buďte vstřícní, příjemní, usměvaví - teprve pak se pusťte do prezentace. Nezapomeňte také na fakt, že šaty dělají člověka, a tak staré tepláky nechte pro tuto příležitost v šuplíku. Připravit můžete i malé občerstvení - čaj, káva nebo čerstvě upečená voňavá bábovka podtrhnou útulnou atmosféru každé nemovitosti.
A taky každého spolehlivého člověka. Pokud dohodnete datum a čas prohlídky, snažte se je neměnit. Přidá to na vaší důvěryhodnosti a nasbíráte body v pomyslné tabulce výhod, kterou si zájemce v hlavě během prezentace vytváří.
Chápeme, že byste celý proces chtěli mít co nejrychleji za sebou. Na druhou stranu zájemci hledají bydlení a domov na mnoho dalších let, proto je logické, že si vše chtějí nechat projít hlavou a rozhodnutí pořádně rozmyslet. Netlačte na pilu, ale na konci prohlídky byste správnými dotazy mohli zjistit, co konkrétně si zájemci potřebují rozmyslet. Například potřebují prodat jinou nemovitost, aby mohli koupit tu vaši a obávají se, že nepočkáte. Nebo jim vadí stav bytového domu - vy jim můžete předat kontakt na předsedu SVJ, který nastíní budoucí rekonstrukci domu. Je zkrátka více než vhodné získat od zájemců upřímnou zpětnou vazbu na svou nemovitost - abyste byli připraveni na případné další prohlídky. Myslete na to, že kupující a prodávající jsou rovnocennými partnery. I vy jakožto majitel nemovitosti máte právo si kupujícího vybrat a dát přednost jinému zájemci (z finančních nebo jiných důvodů). Spokojenost by rozhodně měla panovat na obou stranách. Nikdy se nenechejte zájemcem zatlačit do polohy, která vám není příjemná.
Nedopadla první prohlídka dobře? Nevěšte hlavu, toho pravého kupce vám pomůžeme najít. Kdykoli se na nás obraťte, rádi Vám pomůžeme.
Pavel Smíšek
autor článku
Ušetříte, prodáte rychle a za výhodnou cenu.
JAK FUNGUJE