Co je to vlastně aukce? Slovo aukce je odvozeno z latinského augēre, což znamená „zvýšit“ nebo „zvětšit“. Historie aukcí sahá až do roku 500 př. n. l., tehdy se ale obchodovalo s něčím úplně jiným. Za nelegální bylo v té době považováno třeba povolit provdání dcery jinak než na základě aukce.
V současné době si každý spojí slovo aukce nejspíš s portálem Aukro, popřípadě s prodejem uměleckých děl. Pak jsou tu aukce nemovitostí, které některé realitní společnosti nabízejí. Jsou ale aukce nemovitostí skutečně tak výhodné, jak realitky inzerují?
V reklamě to vypadá báječně, je to jednoduché a jakoby zázrakem nadšení prodávající jásají nad částkou, za jakou se podařilo jejich nemovitost prodat. „Byt se nabízel za dva miliony a my máme z aukce miliony tři.“ To je důvod k radosti.
V principu není aukce nemovitosti vůbec špatný nápad, zvláště v oblastech, kde je nemovitostí nedostatek a zájemci se o prodávanou nemovitost doslova perou. V takovém případě je aukce vlastně férovou nabídkou pro zájemce. Pokud má člověk o koupi vážný zájem, je třeba pořádně zaplatit. Tato forma je výhodná i pro prodávající, kteří vytěží prodejem maximum.
Ne každá nemovitost je ale prodejním hitem, čím dál tím méně zájemců o koupi dosáhne na financování a také existuje velká část lidí, kteří se nehodlají s někým při koupi přetahovat. Ti raději zvolí klasickou cestu, kdy si nemovitost na internetu najdou, zajedou se na ni podívat a jakmile se ji rozhodnou koupit, opravdu ji mohou ihned koupit, často i se slevou, když nabídnou rychlé jednání.
Pokud se rozhodnete přeci jenom pro prodej prostřednictvím aukce, dejte si pozor na společnosti, které takovou službu nabízí. Dobře si prostudujte smlouvu, kterou podepisujete. Pokud se vrátíme k předchozímu příkladu, kdy se byt nabízel za dva miliony a prodal za tři miliony, radost z výsledku vám může pokazit následující výpočet založený na aktuálně používané smlouvě/praktikách nejmenovaných realitních kanceláří.
Ve zprostředkovatelské smlouvě se zakotví výše kupní ceny, provize a také procentuální provize z částky dosažené nad cenu nabídkovou. V tom tkví kámen úrazu: Cena se stanoví na 2 miliony korun, přičemž se ví, že rychle se dá prodat za ca. 2,5 milionu. Provize se nastaví na ca. 5 procent, což je v případě kvalitního, kompletní servisu naprosto v pořádku, a dále provize 50 procent z navýšení ceny. Cena se záměrně nasadí nízko, do aukce se přihlásí spousty lidí a při takzvaném „kasinovém efektu“ se nakonec najde kupec s nejvyšší nabídkou, který nemovitost vlastně přeplatí, protože přihazoval a přihazoval…až skončil na zmíněných 3 milionech.
Pojďme si spočítat, kolik prodejem utržíte: prodejní cena je 3 miliony Kč; provize 5 procent z 2 milionů je 100 000 Kč a provize z navýšení dalších 500 000 Kč. Celkově tedy zaplatíte provizi ve výši 600 000 Kč a z 3 milionů, ze kterých jste se radovali, vám zbyde pouze 2,4 milionu.
Kdybyste rovnou nasadili cenu na 2 850 000 Kč, zaplatili byste při klasickém zprostředkování realitní kanceláři provizi 142 500 Kč a zbylo by Vám 2 707 500 Kč čistého. Tímto byste tedy vydělali oproti aukci 307 500 Kč.
Bezpečnou alternativou je zvolit prodej skrze Realitní samoobsluhu, kde provizi ve výši 1% platí kupující. Z výše uvedeného příkladu máte rázem na účtu 2 850 000 Kč, tedy o 450 tisíc korun víc než v případě aukce. Je na vás udělat to správné rozhodnutí.
Pavel Smíšek
autor článku
Ušetříte, prodáte rychle a za výhodnou cenu.
JAK FUNGUJE